Türkiye otomobil piyasasında yaşanan dönüşüm, Haydarpaşa Limanı'nda biriken yepyeni ithal araçların etkileyici görüntülerine sahne oluyor. İkinci el araç piyasasındaki fiyat dalgalanmaları, ithal sıfır araçların piyasaya sürülmesiyle birlikte yeni bir seyir izliyor.

Türkiye'deki araç piyasasının dinamikleri, son zamanlarda alınan önlemlerle birlikte değişim gösterdi. Özellikle İstanbul'daki Haydarpaşa Limanı, binlerce yeni ithal aracın toplanma noktası haline geldi. Bu araçların havadan çekilen görüntüleri, adeta bir görsel şölen sunuyor.

Haydarpaşa Limanı'na ulaşan bu yeni araçlar, piyasadaki ikinci el otomobil fiyatlarını önemli ölçüde etkiliyor. İthal edilen sıfır araçların piyasaya sürülmesiyle birlikte, ikinci el otomobil fiyatlarındaki aşırı yükseliş trendi yavaşlamaya başladı.

Bu yeni araçlar, üretildikleri ülkelerden gemilerle Türkiye'nin çeşitli limanlarına, özellikle İstanbul Haydarpaşa ve diğer stratejik noktalara ulaştırılıyor. Araçlar, marka ve modellerine göre düzenli olarak park edilerek, ilerleyen zamanlarda satış için galerilere yönlendiriliyor.

Haydarpaşa Limanı'nda park halindeki binlerce aracın hava fotoğrafları, görenleri hayran bırakıyor. Bu görüntüler, araçların gemilerden indirilip park alanlarına düzenli bir şekilde yerleştirilme sürecini de gözler önüne seriyor.

Otomotiv sektörü, özellikle pandemi sürecinin ardından bir dizi zorlukla karşı karşıya kaldı. Bu zorluklar, hem yeni hem de ikinci el otomobil piyasasını doğrudan etkiledi. İstanbul Motorlu Araç Satıcıları Derneği (İMAS) Başkanı Hayrettin Ertemel, son gelişmeleri milliyet.com.tr ile paylaştı. Ertemel'in değerlendirmeleri, sektördeki mevcut durumu ve geleceğe yönelik beklentileri ortaya koyuyor.

Ertemel, pandemi sürecinde otomobil üretiminde yaşanan aksamaların ve bu durumun fahiş fiyat artışlarına yol açarak sektöre zarar verdiğini belirtti. Özellikle kayıt dışı ticaretin artış gösterdiği bu dönemde, al-sat işlemleri ciddi bir sorun haline geldi.

Bu süreçte, kayıt dışı ticaretin oranı %48 seviyelerine ulaştı. Pazardaki bu olumsuz gelişmelerin ana nedenlerinden biri, kayıt dışı ticareti teşvik eden taleplerdi. Reel tüketici, piyasanın sadece %20'sini oluşturuyordu, bu da piyasanın gerçek dinamiklerini yansıtmıyordu.

Ertemel, 2023 itibarıyla pandemi sürecindeki üretim zorluklarının aşıldığını ve Temmuz ayında Ticaret Bakanlığı'nın aldığı önemli tedbirler sayesinde piyasanın düzenlendiğini, böylece çalkantılı dönemin sona erdiğini ifade etti.

Otomobil piyasasında yaşanan son gelişmeler, kayıt dışı ticaretin azalmasına ve sektörel bir dönüşüme işaret ediyor. Bu durum, piyasayı olumsuz etkileyen spekülatif taleplerin azalmasına ve gerçek tüketici ihtiyaçlarının ön plana çıkmasına neden oldu. Geçmiş dönemlerde, sıfır kilometre araç bulmak neredeyse imkansızken, şimdi hemen teslim edilebilen araçlarla karşılaşmak mümkün.

Spekülatif talebin azalması, araç fiyatları üzerinde de olumlu bir etki yarattı. Fahiş fiyatlandırmaların önüne geçilerek, fiyatlarda gözle görülür bir düşüş sağlandı. Ancak, krediye erişimdeki zorluklar nedeniyle, reel tüketici talebinde de bir düşüş gözlemlendi.

Ağustos ayı itibarıyla, otomobil markaları, hem finansman hem de fiyat avantajları sunan önemli kampanyalar düzenlemeye başladı. Bu kampanyalar çerçevesinde, markalara göre değişiklik gösterse de, sıfır araçlarda %15 ile %20 arasında indirimler sunuluyor.

İkinci el otomobil piyasası, döviz kurlarındaki artışın etkisiyle önemli bir değişim sürecinden geçiyor. Özellikle sıfır araçlarda görülen indirimler, ikinci el otomobil piyasasını da etkilemekte.

İkinci el otomobil piyasasındaki bu düşüşün temel nedenlerinden biri, sıfır otomobil fiyatlarındaki indirimler. Araştırmalar, bu indirimlerin yüzde 20 ila 25 oranında olduğunu gösteriyor. Bu indirimler, doğal olarak ikinci el araç piyasasına da yansıdı. İkinci el otomobillerde ise yüzde 10 ila 15 arasında bir düşüş söz konusu.

Belirli markalarda daha dikkat çekici düşüşler gözlemleniyor. Örneğin, Toyota markasında yapılan yüzde 15'lik indirim, 3-4 yaşındaki araçlara da aynı oranda yansımış durumda. Volkswagen'de ise yüzde 18'e varan indirimler, ikinci el piyasasında da benzer oranlarda görülüyor.

Lüks segment araçlarda da benzer indirimler mevcut. Ancak her markada indirim oranları farklı olduğu için, düşüşler de markadan markaya değişiklik gösteriyor. Ortalama olarak, ikinci el otomobillerde yüzde 10 ile 15 arasında bir fiyat düşüşü yaşandığı söylenebilir.

Editör: Haber Merkezi